Sunday, November 20, 2011

BALASAN DI DUNIA

Hari ini, aku nak menceritakan cerita sebenar yang berlaku dikampungku di utara tanah air. Ni adalah berdasarkan pengalaman ayah aku dalam menyembahyangkan jenazah selama lebih daripada 10tahun. 

Ada satu kejadian aneh telah berlaku semasa proses pengkebumikan seorang jenazah ni. Kejadian bermula apabila keranda tidak dapat memuatkan  jenazah walaupun telah diukur sebelum itu. Oleh itu, keranda terpaksa dibuat semula. Walau bagaimanapun, keranda yang telah diubahsuai still tak dapat memuatkan jugak jenazah tersebut. Akhirnya keluarga arwah terpaksa membuat keputusan untuk mengusung jenazah menggunakan kereta mayat tanpa keranda. 

Walau bagaimanapun, seksaan arwah tidak berhenti disitu. Semasa hendak sembahyangkan arwah, tiada imam untuk mengimankan solat jenazah tersebut. So, ayah aku terpaksa mengambil alih walaupun ayah aku bukanlah imam untuk mukim tersebut. Ayah menjadi imam atas dasar insani, menolong saudara sesama islam.


Selepas itu, ketika solat jenazah, semasa nak mengebumikan arwah, tiada orang yang mampu talkin kan jenazah. Sekali lagi, penduduk kampung tersebut meminta bantuan ayahku untuk menyempurnakan talkin untuk arwah. Tetapi disebabkan kekangan masa dan ayah aku telah berjanji untuk menyempurnakan solat jenazah orang lain, ayah aku terpaksa menolak permintaan tersebut. Tak taulah apa nasib arwah tersebut. 

Berdasarkan cerita penduduk yang sama kampung dengan arwah, arwah semasa hidup merupakan 'playboy' dan kaki perempuan. Mungkin ini adalah seksaan di dunia utk arwah untuk dijadikan pedoman kepada semua orang yang hadir utk pengkebumian arwah. 

p/s: moga kita mengambil iktibar dari cerita ini...

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...