Monday, November 7, 2011

PENANG FIRST

Mari kita belajar sejarah...sebagai anak jati penang, berikut merupakan fakta menarik tentang Pulau Pinang, Pulau Mutiara untuk dikongsi bersama...



Kelab Rekreasi - 1868
Salah satu kelab rekreasi terawal yang ditubuhkan di negeri adalah Kelab Penang pada tahun 1868 dimana Mr. Walter Scott, ahli Majlis Perundangan sebagai Presiden dan Mr. F.C Bishop sebagai Setiausaha Kehormat. Terletak di sepanjang Jalan Northam (kini dikenali sebagai Jalan Sultan Ahmad Shah), kelab ini berhampiran dengan pinggir laut. Diantara kelab-kelab lain yang ditubuhkan selepas itu adalah:-
  • Penang Chinese Recreation Club pada tahun 1892. Penang Cricket Club (sekarang dikenali sebagai Penang Sports Club) pada akhir abad ke-19. Penang European Swimming Club (sekarang dikenali sebagai Penang Penang Swimming Club) pada 5 Jun 1903.

Pertama Air-Power Plant, Gas Plan Suction Pertama Memproduksi dan Engine mendirikan di Pulau Pinang - 1873
Syarikat Huttenbach Brothers & Co ditubuhkan pada tahun 1873 merupakan antara yang tertua di negara ini. Pejabatnya yang beralamat di 27 & 27-A Jalan Pantai dan Sungai Pinang terlibat dengan urusan pelbagai perkhidmatan dan barangan. Pada tahun 1903, bidang tugas jabatan jentera ditambah merangkumi pembentukan loji untuk bekalan arang batu, minyak enjin dan kedai-kedai umum di seluruh Malaya, Siam dan Burma.


Kebanyakan jalan yang merupakan daerah penting perlombongan timah terutama di Taiping, telah dibangunkan oleh syarikat tersebut. Syarikat ini juga memperkenalkan gas penyedut pertama yang menghasilkan loji dan mesin ke Malaya serta mendirikan loji air-elektrik pertama di Malaya. Loji kuasa tersebut berkemampuan untuk membangunkan 80b.h.p dan menghasilkan 18 tan ais sehari. Oleh yang demikian, syarikat tersebut telah mempunyai 2 kilang ais batu iaitu di Batu Feringghi dan Kuala Lumpur.


Firma Guaman - 1879
Salah satu firma guaman pertama yang ditubuhkan di negara ini adalah Messrs. Presgrave & Matthews di Lebuh Pantai, Pulau Pinang. Mr Arthur Edward Clark dan Mr Edward Presgrave adalah rakan kongsi asal bagi firma tersebut. Syarikat tersebut merupakan penasihat undang-undang kepada Suruhanjaya Daerah; Chartered Bank of India, Australia dan China; Hong Kong & Shanghai Bank, Mercantile Bank dan kebanyakan syarikat terkemuka.

Perlawanan Kriket Yang Pertama - 1884
Perlawanan Kriket yang pertama kali telah diadakan di tapak Kelab Kriket Pulau Pinang di Esplanade. Sejak itu, kelab tersebut telah dipindahkan ke lokasi sekarang dan namanya ditukar kepada Penang Sports Club.

Pembentukan Cabang Pertama The Bank Corporation Hongkong dan Shanghai - 1884
Lokasi pertama bank ini adalah di sepanjang Lebuh pantai dimana Mr.Cecil Street Guiness dari Melbourne merupakan Pengurus pada masa tersebut. Bangunan sedia ada/sekarang diduduki buat pertama kalinya pada tahun 1906. 

Aerated Water Factory - 1887
Kilang air soda pertama telah ditubuhkan di Pulau Pinang dan Perak oleh Burhan & Co Keunggulan dan ketulenan air yang dihasilkan memberikannya reputasi tinggi dan menjurus kepada permintaan yang menggalakkan pada masa tersebut.   


Institut Jurutera - 1888

Institut ini mungkin merupakan yang pertama di kalangannya di negara ini. Ia dibuka untuk aktiviti rekreasi dan kegunaan umum oleh kebanyakan jurutera yang terdiri dari bangsa Eropah (30%). Pada asalnya, institut ini terdiri daripada bilik-bilik di Lebuh Pantai dan kemudiannya berpindah ke bangunan dua tingkat yang lebih menarik yang diberikan oleh Kapitan Chung Kheng Kwi di persimpangan Lebuh Leith dan Lebuh Farquhar.

Dispensari - 1889
Dispensari terawal pada skala komersil besar telah bermula di Pulau Pinang. Ia dikenali sebagai George Town Dispensary, telah berpindah ke pejabat yang lebih besar di 37-A Jalan Pantai pada tahun 1895 dan menjadi syarikat liabiliti yang terbatas pada tahun 1901. Diuruskan oleh ahli kimia Inggeris yang mahir dan pekerja yang terlatih, ia merupakan pembekal bagi segala jenis ubat import, bahan kimia, peralatan optik dan bahan-bahan fotografi untuk dihantar ke semua Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan Siam. Bekalan ubat-ubatan tersebut diperolehi dari Amerika Syarikat, United Kingdom dan Eropah.

Sukarelawan - 1889
Pada tahun 1889 (sebelum Perang Afrika atau Perang Boer), satu gerakan telah dibuat dalam membentuk pasukan Sukarelawan Rifle di Pulau Pinang. Ia merupakan inisiatif Dr.Brown, M.L.C dan Mr.P.Kennedy, Presiden Komissioner Perbandaran Pulau Pinang kemudiannya. Oleh yang demikian maka tubuhlah Askar Sukarelawan (dikenali dengan Askar Wataniah) di  Malaya. Walau bagaimanapun, pada 1846 di Singapura, kertas cadangan bagi askar sukarelawan buat pertama kalinya di perdebatkan dengan tujuan untuk melengkapkan pelabuhan daripada penceroboh asing serta membantu pasukan kecil Eropah mengatasi sebarang masalah dalaman yang mungkin timbul. Malangnya, kertas cadangan itu telah digugurkan dan di angkat semula pada 1857.
Pasukan Sukarelawan ini telah ditubuhkan berikutan dengan penarikan diri oleh Tentera British. Mr P Kennedy merupakan Komandan Pertama yang telah digazetkan tetapi Hon A.R.Adams M.L.C telah disahkan untuk jawatan tersebut apabila  Mr P Kennedy mengalami masalah kesihatan. Markas ibu pejabat telah dipindahkan dari Kampung Baru ke Jalan Northam dan akhirnya ke lokasi sedai ada/sekarang iaitu Peel Avenue. Kecekapan korps ini diuji setiap tahun melalui latihan kecemasan tanpa diberi amaran terlebih dahulu.

Boling Padang - 1890
Permainan boling padang dimainkan bersama kriket dan bola sepak di Esplanade, Pulau Pinang pada akhir abad ke-19 (1890). Ia mungkin merupakan permainan boling padang yang pertama kalinya dimainkan  pada saat sukan itu diperkenalkan oleh British. Namun begitu, tiada rekod bertulis mengenai sukan tersebut.

Squash - 2001
Pada 21 Julai 2001, Nicol Ann David dari Pulau Pinang menjadi pemain pertama yang dapat mempertahankan Kejohanan single untuk World Junior Ladies 'Squash Championship yang telah diadakan.Pada usia 18 tahun, beliau telah memenangi pelbagai kejohanan baik tempatan mahupun antarabangsa.
Datuk Nicol Ann David, seorang rakyat Pulau Pinang adalah pemain skuasy profesional. Pada saat ini, beliau mengungguli ranking nombor satu dunia dalam Skuasy Wanita sejak Januari 2006 di usia 23 tahun dan merupakan wanita Asia pertama mencapai tahap ini. Beliau telah memenangi Kejohanan Terbuka Inggeris pada tahun 2005, 2006 dan 2008, serta Kejohanan Terbuka Dunia pada tahun 2005, 2006 2008, 2009 dan 2010.
Nicol adalah pemain skuasy pertama yang memenangi Kejohanan World Junior sebanyak dua kali, pada tahun 1999 dan 2001. Pada 7 Jun 2008, Nicol David telah dianugerahkan Pingat Darjah Bakti sempena ulang tahun Yang Mulia Tuanku Sultan Mizan Zainal Abidin. Beliau adalah penerima pertama anugerah yang ditubuhkan pada 26 Jun 1975. Pencapaian lain yang dicapai oleh beliau adalah Kejohanan Squash Asia, di mana beliau telah mencipta rekod kojohanan sebanyak  tujuh kali (1998, 2000, 2002, 2004, 2006, 2008 dan 2010). Beliau juga telah dianugerahkan WISPA (Women's International Squash Players Association) sebanyak lima kali berturut-turut, dari tahun 2005 hingga 2009.
Pada tarikh 12 Julai 2008, Nicol telah dianugerahkan Pingat Darjah Setia Pangkuan Negeri (DSPN), yang membawa gelaran Datuk sempena dengan Hari Keputeraan Gabenor Pulau Pinang, menjadikan beliau rakyat Pulau Pinang yang termuda mendapat gelaran Datuk.
Pada 1 Ogos 2009, Nicol menjadi pemain pertama yang memenangi lima Kejohanan Terbuka Malaysia berturut-turut sejak ditubuhkan pada tahun 1975.  Nicol telah mengekalkan Kejuaraan Dunia sebanyak 6 kali.
sumber: www.penang.gov.my

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...